Niedziela, 21 października 2018 r. Imieniny: Urszuli, Hilarego, Celiny.
 
 

Obrazy, które stały się inspiracją…


 
 

IMG_0980W maju,  MDK w Bochni zaprosił na rozstrzygnięcie konkursu plastycznego,, Inspiracje…”, na który napłynęło 325 prac.  Dzieła znanych twórców stały się natchnieniem dla uczniów, by mogli stworzyć własną wersję znanego obrazu, często wybitnego dzieła, oglądanego w albumach, muzeach, internecie. Podążaliśmy  więc śladami pędzla najlepszych. Od ,,Krzyku” po ,,Mona Lisę”- wśród  prac pojawiały się oczywiście te, najbardziej znane. Wiele osób interpretowało Edwarda Muncha i jego obraz uważany za arcydzieło ekspresjonizmu. Twarz przeszytego bólem człowieka z wizji artysty stała się inspiracją do stworzenia wielu śmiałych interpretacji. ,,Gwieździsta noc” i ,,Słoneczniki” Vincenta van Gogha też pojawiały się w wielu interpretacjach. Na obrazach widać ślady pędzla, niektóre szersze, inne węższe. Uczniowie, naśladujący van Gogha też próbowali oddać fakturę nałożonej farby.

Dzieci klas młodszych podążały śladami pędzla za Tadeuszem Makowskim, zwanym przez paryskich przyjaciół Tadeo. Ten wybitny polski malarz, przebywający przez długi czas na emigracji we Francji, związany był z Ecole de Paris (szkoła paryska), która to w pierwszej połowie XX w. zrzeszała same artystyczne indywidualności. Makowski jest indywidualnością szczególną, to jeden z najlepszych polskich kubistów. W malarstwie tym jest coś z małego dziecka- jakaś świeżość, niewinność.  Uczniowie  z wielkim zaangażowaniem malowali więc zgeometryzowane, uproszczone postacie, przypominające wyciosane z drewna kukiełki, zbudowane z kul, stożków, ostrosłupówi sześcioboków.

Dużym powodzeniem cieszyła się też twórczość meksykańskiej malarki, słynącej z autoportretów- Fridy Kahlo. W jej twórczości widać nawiązanie do kultury meksykańskiej i indiańskiej. Z tego powodu często bywa określana jako naiwna (prymitywna)bądź folkowa, nierzadko również jako surrealistyczna. Przystępując do pracy poznaliśmy  trudne życie tej malarki, przepełnione cierpieniem. Łatwiej było nam zrozumieć dlaczego jej prace, często szokujące, obrazują ból i surowe życie kobiet. Jakmawiała ,,nigdy nie maluję fikcji, przedstawiam moje własne życie’’.

Spośród wielu znakomitych prac, które powstawały na lekcjach wymienić należy jeszcze śmiałe interpretacje katalońskiego malarza Salvadora Dalego, jednego z najbardziej znanych surrealistów. Pojawiały się prace, w których pomysłem wyjściowym były portrety:,,Mona Lisa” Leonarda da Vinci czy ,,Dziewczyna z perłą” Jana  Vermeera zwana ,,Holenderską Mona Lisą”; śmiała interpretacja fresku ,,Stworzenie Adama”  autorstwa Michała Anioła i wiele jeszcze innych znakomitych dzieł malarskich na czele z impresjonistami.

Śmiało można powiedzieć, że wykonane przez nas prace, to popis prawdziwego mistrzostwa. Uczniowie tworzyli dzieła z wielkim zaangażowaniem. Wszystkim należą się gratulacjei uznanie, nie tylko nagrodzonym, wśród których znaleźli się: Julia Czuban z kl.3 gimn. c (zdobyła 2 miejsce), Igor Urbanik z kl.3 gimn. c, Wiktoria Domas z kl.4 d, Kacper Burkiewicz z kl.6d- cała trójka zdobyła wyróżnienia.

Krystyna Wnęk-Majewska