• Wskazówki dotyczące zachowania zdrowia psychicznego w czasie pandemii - "NIECODZIENNIK"
          • Wskazówki dotyczące zachowania zdrowia psychicznego w czasie pandemii - "NIECODZIENNIK"

            29.01.2021

             

            Drodzy Rodzice i Uczniowie

             

            Czas pandemii to czas niecodzienny. To długotrwały okres niepewności, który odbija się na naszym zdrowiu psychicznym. Na sytuację epidemiologiczną mamy niewielki wpływ, natomiast to, jak odnajdziemy się w tej rzeczywistości i jaką postawę przyjmiemy zależy od nas. Wielu z nas martwi się o zdrowie swoje i swoich najbliższych, o sytuację gospodarczą
            i obawę utraty pracy. Niech towarzyszące nam emocje będą budujące, a nie destabilizujące relacje z bliskimi. Życzliwość i szacunek do siebie to uniwersalne podstawy dobrego funkcjonowania wpływające pozytywnie na stan psychofizyczny każdego z nas.

             

            Udostępniamy Państwu wskazówki dotyczące zachowania zdrowia psychicznego w czasie pandemii, które w formie mini poradnika przygotowali Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej im. Stefana Szumana w Bochni pod patronatem Powiatu Bocheńskiego.

            https://bochnia.powiat.pl/pliki/niecodziennik_poradnik_na_czas_pandemi.pdf

             

            Co może pomóc w oswojeniu tego trudnego czasu?

            Jeżeli odczuwasz wzmożony stres lub zauważasz, że Twoje dziecko ma trudność ze zrozumieniem aktualnej sytuacji skorzystaj z zamieszczonych poniżej wskazówek.

             

            1. Wspólna nauka - co prawda dzieci nie mogą się ze sobą spotykać, ale mogą wykorzystać do wspólnej nauki media społecznościowe, po to, aby wspólnie odrabiać zadania, wspomagać się w trudnościach i dawać sobie wsparcie.

            2. Dobra organizacja czasu i miejsca nauki - zachęć dziecko do stworzenia planu dnia z ustalonymi porami czasu na naukę, odpoczynek i obowiązki domowe. Ważne jest, by dziecko chodziło spać o regularnych porach, a zanim przystąpi do nauki, by zadbało o higienę, zjadło śniadanie i przebrało się w wygodne ubranie. Ważne jest również, by nauka odbywała się  w spokojnym i zacisznym miejscu.

            3. Określenie celu - pomóż dziecku określić cel, wskaż, co jest najważniejsze, na czym należy skupić uwagę w pierwszej kolejności.

            4. Czas na przerwę - zachęcaj dziecko do robienia krótkich przerw. Może warto poćwiczyć, zrobić chociażby kilka przysiadów, otworzyć na chwilę okno, zaczerpnąć świeżego powietrza.

            5. Stopień trudności - pozwól dziecku określić stopień trudności przesyłanych treści edukacyjnych. Niech wybierze te najtrudniejsze, które wymagają większego wysiłku lub pomocy. Łatwiejsze zadania niech zostawi sobie na koniec. Będą one przyjemnym zakończeniem nauki, uczuciem sukcesu i satysfakcji.

            6. Poszerzaj horyzonty – zaproponuj dziecku ciekawe metody wspomagające naukę, np. podkreślanie najważniejszych fragmentów, sporządzanie mini notatek, map myśli, łańcucha skojarzeń, przygotowywanie fiszek, nagrywanie swoich wypowiedzi i ich odtwarzanie.

            7. Kary i przymus – zamiast stosowania przymusu, spróbuj dziecko zachęcić, chwalić za zaangażowanie, systematyczny udział w lekcjach online. Zwracaj uwagę na to co udało się już osiągnąć. Przymus i kary zniechęcają do nauki. Mogą spowodować unikanie odrabiania zadań i kłamstwo.

             

          • Sukcesy rodzeństwa Wójcików

            15.01.2021

            W czasie pandemii, kiedy świat zrobił sobie przymusową przerwę od koncertów, występów, festiwali itp. wydarzeń, ludzie muzyki nie robią sobie przestojów. Cały czas ciężko pracują, ćwiczą, szlifują i osiągają sukcesy. W konkursach online. Myślę tu o Julce i Szymku Wójcikach, którzy pomimo pandemii mogą się pochwalić ogromnymi osiągnięciami:

            Julia:

            1. „Gloria Artis International Online Piano Competition Vienna 2020” – festiwal międzynarodowy - Austria, Wiedeń – III miejsce (200 uczestników),
            2. „Danubia Talents International Music Competition” - Budapeszt, Węgry - II miejsce (uczestnicy z całego świata),
            3. „Wiśnickie Talenty Muzyczne” - Królówka – II miejsce.

            Szymon:

            1. „V Ogólnopolski Konkurs dla skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów i kontrabasistów w ramach Festiwalu FORTE” – edycja online – laureat (nie przyznawano miejsc) – 327 uczestników,
            2. „Danubia Talents International Music Competition” - Budapeszt, Węgry - III miejsce (uczestnicy z całego świata),
            3. „Wiśnickie Talenty Muzyczne” - Królówka – I miejsce.

            Julce i Szymkowi serdecznie gratulujemy sukcesów - owoców ciężkiej pracy, której jednak efekty byłyby mierne, gdyby nie Wasz ogromny talent i wrażliwość muzyczna. Jednocześnie dziękujemy za reprezentowanie naszej szkoły i miasta na tak szerokim forum.

            Marta  Bielewicz